Seksuele chantage, schaamte, spanning, liefde en intriges. Thrillerserie De ring is een ingenieus bouwwerk vol plotwendingen. Hoe bedenk je zoiets en hoe voer je het uit? Regisseur/scriptschrijver Frank Ketelaar en acteur Minne Koole vertellen.
Frank Ketelaar herinnert zich het vertrekpunt voor zijn nieuwe thrillerserie De ring, waarin Anna door haar grootste opdrachtgever seksueel wordt gechanteerd. “Ik zag achter elkaar documentaires over Jeffrey Epstein, de zaak Monica Lewinsky versus Bill Clinton en over Bill Cosby. Allemaal toffe peren, mannen met charisma die monsters bleken te zijn. Zo kwam ik op het idee van een charmante spijkerbroekentycoon met een gevaarlijke kant.”
De ring zit, net zoals Ketelaars eerdere hitserie Klem, vol plotwendingen en details. Voor de oplettende kijker dus. Ketelaar, die De ring schreef en grotendeels regisseerde, lacht: “Het construeren van ingewikkelde verhalen is mijn olympische sport. Ze noemen mij wel de timmerman onder de scenarioschrijvers.”
Minne Koole speelt rechercheur Max. Toen hij het ingewikkelde script zag, kreeg hij lichte stress. “Ik ben een controlfreak, wil alles altijd helemaal begrijpen.” Hij lacht: “Thuis had ik een prikbord van één bij twee meter vol met papiertjes, met daarop al mijn scènes per dag. We filmden soms tien scènes achter elkaar. Met één blik op het bord wist ik: in die scène speel ik met mijn maat Pim, we hadden ruzie en dit is de eerste keer dat we elkaar weer zien. Dus deze emotie hoort erbij.”
Hoe ‘bouw’ je zo’n ingenieus verhaal?
Frank gebruikt zeker geen prikbord, zegt hij. “Het begint met associëren en doordenken. Wie zijn mijn hoofdpersonen, hoe kennen ze elkaar en hoe kunnen ze het elkaar zo lastig mogelijk maken?” Elke aflevering werkt hij eerst globaal uit, op anderhalf A4’tje. “Pas daarna ga ik echt schrijven.” Gaandeweg verandert hij nog van alles om het verhaal kloppend te krijgen. “Scenarioschrijven is eigenlijk een lange schaakpartij waarbij je de eerste zet wél over kunt doen.”
Tekst: Tijgerbloed.